Connect with us

Financieel

150 jaar oude haarlok van Abraham Lincoln geveild voor 68.000 euro

Een haarlok van de Amerikaanse president is geveild voor 81.000 dollar of omgerekend 68.000 euro. Persoonlijk zouden we nooit zoveel geld betalen voor een pluk haar, maar ieder z’n ding.

Op een veiling in Boston op 12 september 2020 is een plukje haar, samen met een veeg bloed van Lincoln, geveild.

Lincoln werd in 1865 door het hoofd geschoten door de toneelspeler John Wilkes Booth. Het lokje haar is genomen tijdens de autopsie van de president. De hoogste bieder op de items, die anoniem wenst te blijven, betaalde er 6.250 dollar meer voor dan het veilinghuis verwacht had.

Het haar was aanvankelijk in het bezit van Dr. Lyman Beecher Todd, een neef van first lady Mary Todd Lincoln. Omdat hij niets had om het lokje in te bewaren, greep Todd in zijn zak en gebruikte het oorlogstelegram dat hij kreeg kort nadat de president neergeschoten was.

RR Auction

Historisch belang

James A. Todd, zoon van Dr. Todd, deed het verhaal achter het haar en de telegram in een brief van 12 februari 1945.

Volgens CNN leest de brief: “Hij wikkelde het lokje haar, bevlekt met bloed en hersenvloeistof, in dit telegram en schreef haastig: ‘Haar van Lincoln’. De haarlok van Abraham Lincoln werd van zijn hoofd gesneden en aan mijn vader gegeven tijdens de autopsie en is sindsdien altijd in het bezit van de familie gebleven.”

Todd was meer dan een neef van de vrouw van Lincoln; ze leerden elkaar kennen toen de familie Lincoln een bezoek bracht aan Lexington, Kentucky, nog voor de Civil War. Todd werd later aangesteld als postmeester in Lexington nadat Lincoln in 1861 president werd.

Tijdens de laatste uren van de president, bleef Todd aan zijn zijde. Het telegram heeft ook veel historische waarde omdat het een theorie weerlegt dat de toenmalige oorlogssecretaris Edwin Stanton de moord op Lincoln gepland had vanwege persoonlijke en politieke meningsverschillen.

Lees verder

Financieel

Enorme prijsverhoging variabele contracten Essent vanaf 1 juli

Essent



Essent verhoogt de variabele energietarieven vanaf 1 juli met 25 tot 30 procent. Daardoor moeten klanten per maand 25 tot 90 euro meer betalen voor hun energierekening. Dat bevestigt het bedrijf dinsdag.

Het gaat gemiddeld om een prijsstijging van om en bij de 50 euro per klant. Essent bedient ongeveer twee miljoen klanten. De helft daarvan heeft een variabel contract. Die klanten krijgen dus af te rekenen met een forse prijsverhoging.

Op 1 juli was er ook al een prijsverhoging. Toen ging het gemiddeld om een verhoging van 20 euro per klant.

Essent verwacht voor de jaarwisseling geen nieuwe verhogingen, maar kan geen garanties op tafel leggen. “We kopen vooruit in op de markt en de energie voor de komende maanden hebben we al aangekocht. Maar we weten niet wat er nog gaat gebeuren, bijvoorbeeld met eventuele sancties. Daar kunnen we pas in het najaar meer over zeggen”, aldus een woordvoerder.



Lees verder

Financieel

Man Sylvie Meis stelt beleggers in zijn eigen cryptomunt gerust

Sylvie Meis



De echtgenoot van Sylvie Meis, Niclas Castello, lanceerde een eigen cryptomunt genaamd Castello Coin. De waarde is momenteel erg gedaald en zijn volgers maken zich zorgen.

Een van de investeerders reageert: “Ik heb er hoofdpijn van gekregen. Het was geen goede start.” Nu stelt Castello zijn fans gerust.

Castello vindt dat je dit er maar moet bijnemen als je investeert in cryptomunten. “,Je weet het nooit van te voren! Het is momenteel een laag volume. Maar met alle hoogtepunten die eraan komen, gaat dat veranderen.” De kunstenaar startte de cryptomunt om de manier te veranderen waarop in kunst wordt geïnvesteerd. Hij bood ook al de eerste kunstwerken aan die je met de munt kunt kopen.

Kritiek

Bij de lancering van zijn munt lag Castello zwaar onder vuur. Enkele maanden terug is een kunstwerk van hem in New York geplaatst. Het was een kubus van 186 kilo om de aandacht te vestigen op de lancering van zijn munt.

Het kunstwerk kostte maar liefst 10 miljoen euro en de inwoners van de stad waren daar niet blij mee. “Laten we in een stad die zwaar is getroffen door de pandemie, waar de prijzen al hoog zijn en de inflatie het nog erger maakt, een bewaakte gouden kubus op een openbare plaats dumpen”, klonk een van de reacties op Twitter.



Lees verder

Financieel

Einde verhaal voor Martien Meiland en gezin: “Dit was een slecht idee!”



Martien Meiland en de rest van het gezin zijn sinds een aantal jaartjes mateloos populair op de Nederlandse televisie. De markante man is tijdens zijn bekendheid uit de kast gekomen en is toch bij zijn vrouw gebleven. Daarnaast zijn de gezinsleden enorm gedreven in doen wat ze graag willen, zoals een kasteel ombouwen tot een hotel. Echter lijken de gloriedagen inmiddels een beetje verleden tijd te zijn.

De nieuwigheid is er natuurlijk na een tijdje vanaf, vooral wanneer de Meilandjes overal te zien zijn in talkshows, reclames en andere programma’s dan Chateau Meiland. Dat de familieleden goed boeren is wel te zien aan de huizen die ze telkens lijken te kopen. Ieder huis is weer een miljoentje extra waard. De grootste inkomsten kwamen natuurlijk door het gigantische succes van Chateau Meiland. Per aflevering zou dit 50.000 euro opleveren. In een seizoen van 6 afleveringen is dat dus 600.000 euro. Dat boert lekker.

Martien Meiland gaat bergafwaarts!

Daarnaast worden de Meilandjes betaalt voor alle reclames waar ze in spelen en programma’s waar ze aan deelnemen. Een Martien, Erica of Maxime in de show levert natuurlijk extra kijkers en dus extra geld op. Ook de andere presentatieklussen van Martien, het boek van Martien en Erica en alle andere inkomstenbronnen hebben voor een vermogende familie gezorgd. Echter lijkt dit nu in een neerwaartse spiraal te zitten. Er is steeds vaker kritiek op de ‘echtheid’ van de gezinsleden en de programma’s zoals Chateau Bijstand. Het voornaamste waar we aan kunnen zien dat de Meilandjes steeds minder in trek zijn zijn natuurlijk de kijkcijfers en wat de gezinsleden betaalt krijgen. Voor Chateau Bijstand is dit 35.000 euro per aflevering, al 15.000 minder dan ze gewend zijn. De kijkcijfers moeten we nog gaan zien, de eerste aflevering is verschoven naar maandag 14 maart. Hieronder een greep uit de kritiek:

 





Lees verder
Advertisement

Trending