algemeen
Koen Wauters onthult: “Ik ben nog altijd kwaad op hem”

Koen Wauters blikt terug op roem en jeugdige bravoure: “Ik herken mezelf niet meer in die jonge gast”
Koen Wauters is voor velen onlosmakelijk verbonden met Clouseau, de iconische Vlaamse popgroep die sinds de jaren ’80 hit na hit scoorde. Maar wie Koen alleen kent als charismatische zanger of als vertrouwd tv-gezicht, vergeet wel eens dat hij van jongs af aan ook een vurige voetballiefhebber is. Zijn hart ligt al jaren bij RSC Anderlecht. Toch werd zijn naam niet groot dankzij sportieve prestaties, maar door de ongekende populariteit van zijn muziekcarrière.
In een openhartig interview met De Morgen blikt Wauters terug op die intense, roerige jaren. Een tijd waarin zijn leven op z’n kop stond en hij als jonge twintiger plotseling een fenomeen werd. De hysterie rond Clouseau bracht hem roem, applaus en succes — maar ook een ongemakkelijk soort erkenning waar hij nu met een kritische blik op terugkijkt.
“Ik was jong en vond dat ik het allemaal verdiende”
De Koen Wauters van vandaag is een man met beide voeten stevig op de grond. Hij spreekt met nuance, zelfkennis en een gezonde dosis zelfspot. Maar dat was niet altijd zo. “Ik word nog altijd een beetje kwaad op die jonge, arrogante versie van mezelf,” vertelt hij eerlijk. “De twintiger die nog maar net kwam piepen maar vond dat hij terecht op handen gedragen werd.”
Het klinkt streng, maar het is vooral eerlijk. Wauters herkent zichzelf amper in de jonge artiest die eind jaren ’80 en begin jaren ’90 door duizenden meisjes werd aanbeden. “Bah! Meneer ging even rockster spelen. Maar als je geen rockster bént, moet je ook niet doen alsof,” zegt hij nu, met een mengeling van gêne en humor.
Succes waar niemand op voorbereid is
De snelle opmars van Clouseau kwam voor iedereen onverwacht, inclusief Koen zelf. Met nummers als Anne en Daar gaat ze groeiden hij en zijn broer Kris uit tot popidolen van formaat. Hun optredens waren uitverkocht, hun albums verkochten als zoete broodjes en op televisie waren ze bijna niet weg te denken.
Toch was het allemaal wat veel, geeft hij nu toe. “Op je twintigste weet je niet goed wie je bent, laat staan hoe je om moet gaan met massa’s fans, camera’s en aandacht.” Die periode was intens en soms ronduit overweldigend. Wauters was meer een passagier in de sneltrein van zijn carrière dan de machinist.
Van podium naar voetbalveld: zijn oude liefde blijft
Wat veel mensen niet weten, is dat Koen Wauters naast zanger en presentator ook een fervent voetbalfan is — en al sinds zijn jeugd supporter van Anderlecht. “Ik trapte vroeger zelf aardig een balletje,” vertelt hij. “Voetbal is voor mij altijd een passie gebleven.”
Hoewel zijn carrière hem uiteindelijk een heel andere richting uitstuurde, bleef zijn liefde voor het spel intact. “Ik heb het altijd gevolgd. Het is de perfecte uitlaatklep: even niet denken aan deadlines of verwachtingen, maar gewoon kijken naar 22 mannen die achter een bal aanlopen. Zalig.”
Zelfreflectie als groeiproces
In het interview met De Morgen klinkt niet alleen nostalgie, maar vooral reflectie. Wauters noemt de confrontatie met zijn jongere ik “leerzaam”. “Als ik die jonge Koen terugzie, wil ik er een stevig klapke mee doen,” zegt hij met een knipoog. “Niet om hem te kleineren, maar om hem even wakker te schudden. ‘Rustig, jongen. Doe eens wat minder stoer.’”
Die zelfreflectie is voor Koen een belangrijk deel geworden van ouder worden. Niet om fouten uit het verleden uit te wissen, maar om ervan te leren. “Ik begrijp nu waarom ik toen zo reageerde. Ik kreeg ineens alles: aandacht, geld, invloed. En niemand die je vertelt wat dat met je doet.”
Terug naar eenvoud: “Ik ben blij dat het weer normaal werd”
Ondanks de massale aandacht die Clouseau in de jaren ’90 kreeg, is Koen achteraf vooral opgelucht dat die gekte van korte duur was. “Ik ben zó blij dat die waanzin niet eindeloos heeft geduurd,” zegt hij. “Alles is daarna in een normale plooi gevallen.”
Wat hij daarmee bedoelt? Gewoon weer kunnen wandelen op straat zonder achtervolgd te worden, een terrasje doen zonder fotocamera’s en vooral: zichzelf kunnen zijn. “De roem was niet wie ik was. Het was iets wat mij overkwam. En gelukkig heb ik de kans gekregen om daarna gewoon als mens verder te groeien.”
De rol van familie, vriendschap en balans
De rust die Wauters nu ervaart, komt niet alleen door het afvlakken van de mediahysterie, maar ook door bewuste keuzes. Zijn familie speelt daarin een grote rol. “Mijn kinderen hebben me geleerd wat écht belangrijk is,” zegt hij. “Thuis ben ik geen zanger of presentator. Ik ben gewoon papa.”
Daarnaast zoekt hij balans door te blijven afwisselen tussen tv-werk, muziek en tijd voor zichzelf. “Ik zeg vaker nee dan vroeger. Omdat ik weet wat me energie kost, en wat me energie geeft. Die wijsheid had ik vroeger niet.”
Nieuwe muziek, maar in een ander tempo
Hoewel Clouseau nog altijd optreedt en muziek maakt, is het tempo waarin dat gebeurt duidelijk veranderd. “We nemen de tijd,” zegt Koen. “Geen gejaag meer. Liever iets maken waar we trots op zijn dan haastwerk afleveren.”
Het publiek lijkt die benadering ook te waarderen. De fans van toen zijn volwassen geworden, net als Koen zelf. “Het is mooi om te zien dat mensen met ons zijn meegegroeid. Dat ze nog altijd onze muziek voelen, maar ook snappen dat het leven niet alleen maar hits en shows is.”
Een zachtere blik op zichzelf
Koen Wauters heeft vrede gesloten met zijn verleden. Hij kijkt terug met een kritische blik, maar zonder wrok. “Iedereen maakt fouten, zeker op jonge leeftijd. Belangrijker is wat je ermee doet. Ik hoop dat ik vandaag een betere versie ben van wie ik toen was.”
Dat hij zichzelf op jonge leeftijd soms ‘arrogant’ noemt, betekent niet dat hij die periode volledig afwijst. Integendeel: het was een noodzakelijke fase in zijn persoonlijke ontwikkeling. “Die jonge gast heeft me ook veel gebracht. Dankzij hem sta ik waar ik nu ben. Alleen… ik zou hem wel graag even een spiegel voorhouden.”
