Actueel
Politie zet slimme camera’s in om appende automobilisten te beboeten
Vanaf maandag gaat het Openbaar Ministerie slimme camera’s inzetten om automobilisten die appen achter het stuur te beboeten. Eigenlijk speuren de camera’s naar bestuurders die tijdens het rijden hun telefoon vasthouden. Met de inzet van de camera heeft Nederland een primeur in Europa te pakken.
De gefotografeerde overtredingen worden dan automatisch doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Daar wordt de overtreding beoordeeld. Als de overtreding definitief is vastgesteld, ontvangt de automobilist een boete van 240 euro in de brievenbus.
Hoofd niet op foto
Het OM verduidelijkt dat de camera’s beelden maken van boven schijn naar beneden. Op die manier is het hoofd van de bestuurder niet zichtbaar, maar alleen het kenteken en de handen. Wanneer het systeem detecteert dat de automobilist een telefoon vasthoudt, gaan de beelden naar het CJIB. Een boa moet de overtreding dan definitief beoordelen. De foto’s zijn volgens het OM zo helder dat er een boete kan volgen.
De kentekenhouder heeft het recht om de bewuste foto op te vragen. Daarna kan de vermoedelijke overtreden beroep aantekenen.
Testperiode was groot succes
In Australië bleken de slimme camera’s al een groot succes. Ook de testperiode in Nederland was veelbelovend. Twee camera’s registreerden op één dag 400 bestuurders met een telefoon in de hand. De camera’s werken overigens dag en nacht en functioneren in alle mogelijke weersomstandigheden. Ze zijn ook nog eens eenvoudig te verplaatsen.
Voordien weinig efficiënte handhaving
De politie moest bellende of appende bestuurders tot dusver tegenhouden. Deze manier van handhaven vergt echter een grote capaciteit van de politie. Niet altijd even efficiënt dus. Het systeem met de slimme camera’s brengt daar verandering in. Verkeersofficier bij het OM, Achilles Damen, legt uit: “Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding. Dat moet het handheld telefoongebruik achter het stuur verminderen en de veiligheid op de weg vergroten.”