Actueel
Klantontevredenheid stijgt doordat Albert Heijn contante betalingen afschaft
Hedendaags gebruiken steeds meer mensen hun pinpas, en contant geld wordt steeds minder gangbaar. Dit wordt mede veroorzaakt doordat steeds meer winkels geen contante betalingen meer accepteren.
Vooral ouderen in ons land ervaren ongemak doordat veel zaken
tegenwoordig digitaal verlopen en contante betalingen op steeds
meer plekken worden ontmoedigd.
Aan het einde van deze maand stopt Albert Heijn met het contant
uitbetalen van koopzegels. Vanaf volgende maand kunnen klanten
ervoor kiezen om het bedrag op hun rekening te laten bijschrijven
via retourpinnen of het gespaarde bedrag direct van hun
boodschappen af te laten trekken.
Sinds 1955 bestaan de koopzegels van de supermarktketen, maar in
2021 besloot Albert Heijn al te stoppen met de fysieke plakboekjes
voor de zegels. Het bedrijf beschouwt digitaal sparen en de nieuwe
manier van uitbetalen als gemakkelijker en vooral veiliger.
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om contant geld te weren,
zoals Avonturenpark Hellendoorn, dat helemaal geen contante
betalingen meer accepteert.
Deze ontwikkeling en keuzes roepen zorgen op bij veel mensen.
Sommigen vragen zich af of Albert Heijn nu bepaalt of zij contant
geld in hun portemonnee mogen hebben.
Anderen uiten bezorgdheid over het feit dat een wettig
betaalmiddel steeds vaker wordt geweigerd en dat alles steeds meer
digitaal wordt, waardoor alles beter te controleren valt.
Hoewel er kritiek is, zijn er ook voorstanders van het nieuwe
systeem. Zij vinden het handig om het bedrag rechtstreeks op hun
rekening bijgeschreven te krijgen en waarderen dat de winkel minder
contant geld in de kassa heeft, wat de veiligheid bevordert.