Connect with us

Actueel

Kun jij pesten tegengaan? “Moet mijn kind nog steeds geslagen worden?”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Pestenexperts zeggen dat terugvechten geen effectieve manier is om pesten te stoppen en het zelfs erger kan maken. Een belangrijk kenmerk van pesten is de aanwezigheid van machtsverschillen.

Als de pestkop groter of sterker is of meer vrienden heeft dan het slachtoffer, is het vaak niet eens mogelijk om terug te vechten. Bovendien kan terugslaan leiden tot escalatie en kan het slachtoffer worden gestraft.

Nasrien Nasibdar is de moeder van de 14-jarige Zakariyya die jarenlang werd gepest op de basisschool. In de overgang naar de middelbare school begon hij weer met pesten omdat hij het beu was om voor altijd boos te zijn. Nasibdar leerde haar zoon niet te slaan, maar vond het gênant. “Ik weet dat het verkeerd is om te slaan, maar ik weet ook dat hij een rugzak heeft, dus hij zal een bepaalde reactie krijgen: hoe ver moet mijn kind blijven slaan?”

Pesten kan niet

Anti-pestcoach Alan Summers ziet in haar praktijk gepeste kinderen en hun ouders. Ze hanteert de gouden regel: doe anderen zoals je zou willen dat ze jou behandelen. Terugvechten hoort er dus niet bij; het nabootsen van het gedrag van een pestkop is helemaal geen goed idee, zegt ze. Toch begrijpt Summers dat tegenaanvallen in de praktijk mogelijk zijn. “Het is de natuurlijke reactie van je lichaam om te vechten, te bevriezen of weg te rennen in een stressvolle situatie. Iedereen reageert anders op fysiek geweld, dus dat geldt voor elk kind. Andere kinderen wachten stilletjes tot het voorbij is”

Het is belangrijk dat leerkrachten een rol spelen bij het signaleren van pesten. Idealiter zijn kinderen die tegen hun leerkrachten durven te vertellen dat ze gepest worden veilig genoeg op school. Pesten is een groepsproces, dus als het wordt gemeld, kan het in de groep worden besproken. Volgens pestexpert Beau Oldenburg is het belangrijk om nooit de schuld van pesten bij het slachtoffer te leggen. Toch gelooft ze dat veerkrachttraining en zelfverdedigingslessen kinderen kunnen helpen.

Nasibdar merkte op dat er op school weinig tijd is om zaken als pesten aan te pakken. “Leraren hebben het druk, dus meldingen van pesten worden niet altijd gedaan, simpelweg omdat er geen tijd is.” Zakariyya heeft een geweldige mentor op zijn nieuwe school, die ziet wie hij is en zijn brutale mond en fysiek gedrag.

Kortom, terugvechten is niet de beste manier om pesten te stoppen. Het maakt de situatie erger en het slachtoffer kan worden gestraft.Leraren spelen een belangrijke rol bij het signaleren

Charlotte de Vries (1990) is een ervaren journalist en redactrice met een specialisatie in maatschappelijke trends en digitale cultuur. Na haar studie Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam begon ze haar carrière bij een toonaangevend mediaplatform, waar ze zich verdiepte in de impact van technologie op de samenleving. Met haar scherpe analytische blik en talent voor storytelling groeide ze uit tot een invloedrijke stem in de journalistiek. Charlotte heeft gewerkt voor diverse nationale en internationale nieuwsmedia en is een vaste columnist bij meerdere opiniebladen. Haar focus ligt op sociale media, online desinformatie en de invloed van AI op journalistiek. Sinds 2024 is Charlotte een belangrijke kracht binnen ons redactieteam. Ze staat bekend om haar diepgravende achtergrondverhalen en scherpe interviews met experts. Naast haar werk als journalist geeft ze lezingen over digitale ethiek en mediageletterdheid. In haar vrije tijd is Charlotte een liefhebber van literatuur en stedentrips. Ze gelooft in de kracht van onafhankelijke journalistiek en zet zich in om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek.