algemeen
Insider onthult: zóveel verdienen de deelnemers van B&B Vol Liefde echt

Het is een vraag die al seizoenen lang rondzingt onder kijkers van B&B Vol Liefde: krijgen de deelnemers betaald voor hun deelname aan het populaire programma? Iris de Jonge, die in een eerder seizoen meedeed, geeft daar nu een eerlijk antwoord op in een interview met Veronica Superguide.
Kleine vergoeding voor het verblijf
Volgens Iris krijgen de deelnemers geen royaal bedrag overgemaakt voor hun verschijning op televisie. Wel ontvangen ze een vergoeding voor het vrijmaken van een slaapplaats voor de logerende kandidaten. Zelf stelde ze destijds een appartement beschikbaar. Daar kreeg ze dus geld voor, maar ze benadrukt dat het niet de werkelijke verhuurwaarde betrof. “Er wordt verwacht dat je gewoon alles door laat lopen,” aldus Iris.
Publiciteit als belangrijkste beloning
Hoewel er dus geen groot geldbedrag tegenover staat, is er wel degelijk een waardevol voordeel verbonden aan deelname: de enorme publiciteit. Voor veel kandidaten is de tv-exposure hét lokmiddel. Hun B&B’s worden op televisie immers uitgebreid in beeld gebracht, wat zorgt voor directe bekendheid en soms zelfs een boost in boekingen.
Zelf opdraaien voor eten en drinken
Wat veel kijkers zich niet realiseren, is dat alle maaltijden, drankjes en gezellige borrelmomenten ook uit eigen zak worden betaald. Iris vertelt dat ze alles zelf moest regelen met de kandidaten. “Ik had de hele koelkast van de mannen gevuld met alles voor ontbijt en tussendoor,” vertelt ze. Daarmee kregen de tv-makers volgens haar ook direct inzicht in de gulheid of zuinigheid van de deelnemers – een karaktertest op beeld.
Luxe diners op eigen kosten
Ook de uitbundige diners die in de afleveringen te zien zijn, worden dus niet vergoed door de programmamakers. Zo organiseert Jean-Paul in het huidige seizoen regelmatig luxe oesteravonden, en zien we bij Petra sfeervolle diners voorbijkomen. Allemaal gefinancierd door de kandidaten zelf. Dat geeft een extra dimensie aan hun gastheerschap – en drukt stevig op de portemonnee.
Twijfels over intenties
Bekende Nederlanders uitten eerder al hun bedenkingen bij de ware intenties van de deelnemers. Zo stelde zanger Frans Duijts in Story dat hij vermoedt dat de meesten meedoen voor de promotie van hun bedrijf. “Of ze de liefde vinden? Geen idee. Maar de reclame is in ieder geval binnen,” zei hij. Hij gaf toe het programma nog nooit gezien te hebben, maar zijn indruk was duidelijk.
“Liefde is mooi meegenomen”
Ook Marijke Helwegen liet zich kritisch uit. Volgens haar doen deelnemers vooral mee voor de zichtbaarheid. “En als ze een partner vinden, is dat mooi meegenomen. Maar echte liefde in zo’n korte tijd? Ik geloof er niet in,” aldus Marijke. Tineke de Nooij sloot zich bij die mening aan. “Ik vraag me soms af of mensen beseffen wat het betekent om op tv te komen. Misschien willen ze gewoon beroemd worden.”
Meer dan alleen liefde
Voor Iris de Jonge bleef het niet alleen bij bekendheid. Door haar aanstekelijke “Yamas!”-uitspraak ontstond een TikTok-hype in Nederland. Ze speelde daarna mee in een videoclip en lanceerde zelfs een eigen kledinglijn met de bekende Griekse kreet. Hoewel de liefde bij haar geen stand hield, bewees ze dat deelname aan B&B Vol Liefde ook deuren kan openen buiten de liefde om – als je weet hoe je die publiciteit benut.
