Jet van Nieuwkerk,
dochter van Matthijs van Nieuwkerk en bekend van Instagram als
zelfverklaard lifestylegoeroe, is in opspraak geraakt door de
verkoop van opvallend dure sieraden. Wat begon als een gezellige
community rondom haar merk Chouette, is uitgelopen op een regelrechte rel. Jet
heeft inmiddels zelf toegegeven dat ze het verkeerd heeft
ingeschat, maar de kritiek houdt aan.
Van relatable tot
onbetaalbaar
Jet van Nieuwkerk bouwde haar
online succes op relatability: ontbijten met havermout,
zelfgebrande granola’s, matcha latte’s en schorten met een
glimlach. Haar achterban voelde zich gezien in haar ogenschijnlijk
gewone leven. Maar met de introductie van haar nieuwe sieradenlijn
lijkt ze haar publiek te zijn kwijtgeraakt. Kettingen en ringen met
prijzen tot bijna 2.700 euro veroorzaakten een golf van ongeloof en
verontwaardiging.
Een ringetje van 2.694,95
euro
De meeste kritiek richt zich
op een opvallend item: een ring met een smiley, volledig van goud,
die Jet voor 2.694,95 euro aanbiedt via haar merk Chouette. Voor wie iets minder te
besteden heeft, is er ook een vergulde versie voor 495 euro. Maar
zelfs dat bedrag doet wenkbrauwen fronsen, zeker toen bleek dat een
soortgelijk ringetje bij een andere webshop (Manique) slechts 45,95
euro kost.
Verbijstering bij
volgers
De reacties onder haar social
media-posts logen er niet om. “Ben ik hier nou voor gaan volgen?”,
vraagt een fan zich af. “Van schort naar goudsmid in drie posts?”
Anderen noemen haar nieuwe productlijn ‘krankzinnig duur’ en
beschuldigen haar van het ‘uitmelken van haar achterban’. Wat Jet
als een stijlvolle designkeuze ziet, komt bij velen over als
geldklopperij.
Jet doet emotioneel haar
verhaal
Jet heeft inmiddels zelf
gereageerd via een video op Instagram. “Ik heb er wakker van
gelegen,” zegt ze zichtbaar aangedaan. “Ik schrok van de heftigheid
en neem het heel serieus.” Ze bedankt de mensen die wél een
bestelling hebben geplaatst, maar erkent ook dat er veel kritiek
was. “Dat komt echt binnen.”
Nieuwe plannen met andere
prijscategorieën
Om de gemoederen wat te
sussen, kondigt Jet aan dat er een nieuwe kerstshop aankomt met
prijzen tussen de 20 en 100 euro. “Dat is echt een heel andere
range,” benadrukt ze. Daarmee probeert ze de brug te slaan tussen
haar luxelijn en de meer toegankelijke producten die haar achterban
gewend is.
‘Misschien was het een te
grote sprong’
Jet geeft ruiterlijk toe dat
ze fouten heeft gemaakt. “Misschien had ik de prijs eerder moeten
communiceren. Misschien was het gewoon een te grote sprong van een
schort naar een gouden ring.” Toch blijft ze achter haar product
staan: “De kwaliteit is waanzinnig, en de ambacht ook.”
Zichzelf verdedigen tegen
beschuldigingen
Ze benadrukt dat het haar
niet gaat om exclusiviteit of het ‘ogen uitsteken’. “Integendeel,”
zegt ze. “Ik weet dat dit niet voor iedereen betaalbaar is, maar ik
wil gewoon hele mooie dingen maken.” Haar verdediging lijkt
oprecht, maar komt niet bij iedereen aan. De kloof tussen intentie
en interpretatie blijkt groot.
Online afrekencultuur
Op X (voorheen Twitter) wordt
Jet intussen neergesabeld. Bekende influencer MiesBee noemt haar
“een geldgraaiend leeghoofd” en “vreselijke nepobaby”. Andere
gebruikers vinden het misleidend dat Jet een sieradenlijn
presenteert alsof het gaat om leuke hebbedingetjes, terwijl de
prijzen astronomisch zijn. “Dit is gewoon bedrog,” concludeert één
van de volgers.
Vertrouwen herstellen wordt
lastig
Jet van Nieuwkerk staat voor
een flinke uitdaging: het vertrouwen van haar achterban
terugwinnen. De ambitie om stijlvol design en lifestyle te
combineren is duidelijk, maar de manier waarop ze haar sieradenlijn
heeft geïntroduceerd, blijkt in elk geval een pijnlijke les in
verwachtingsmanagement. Of haar volgers haar deze misstap vergeven,
zal de komende maanden moeten blijken.