Connect with us

Actueel

Klanten zijn woest: ‘Albert Heijn doet contant geld in de ban!’

Het gebruik van contant geld neemt gestaag af en wordt in toenemende mate minder populair bij winkeliers.

Albert Heijn zal aan het einde van deze maand stoppen met het uitbetalen van koopzegels in contanten.

Vanaf november is het alleen nog mogelijk om het gespaarde bedrag van je boodschappen af te trekken of op je rekening te laten bijschrijven via het ‘retourpinnen’.

De koopzegels van Albert Heijn bestaan al sinds 1955, en in 2021 heeft de winkel al afscheid genomen van de traditionele plakboekjes voor spaarzegels. Sinds 2021 is het sparen van zegels volledig gedigitaliseerd.

Met name ouderen maken gebruik van deze spaarzegels, en juist deze groep is minder vertrouwd met het gebruik van pinpassen en geeft nog steeds de voorkeur aan contant geld.

De supermarktketen geeft aan dat deze nieuwe uitbetalingsmethode eenvoudiger en veiliger is.

Albert Heijn zet contant geld in de ban!
Albert Heijn is niet het eerste bedrijf dat de acceptatie van contant geld beperkt. Eerder dit jaar heeft Avonturenpark Hellendoorn het gebruik van contant geld in het park ook al stopgezet.

Veel mensen maken zich zorgen over deze ontwikkelingen: “Gaat Albert Heijn nu ook al bepalen of ik contant geld in mijn portemonnee mag hebben?” en “Het is vooral zorgwekkend dat een wettig betaalmiddel steeds vaker geweigerd wordt.

Alles moet digitaal zodat alles gecontroleerd kan worden… Ik ben ook gestopt met het sparen van zegels toen ze digitaal werden.

Ik weiger ook om bij een pinautomaat te betalen! Er verdwijnen zoveel banen doordat alles via zelfscanning moet verlopen…

Slechte ontwikkeling van Albert Heijn!!” wordt er gezegd. Toch zijn er ook voorstanders: “Ik lees veel kritiek, maar het is toch ideaal om het meteen op je rekening te krijgen?

De winkel heeft dan minder contant geld in de kassa. Ik hoef er niet mee over straat. Een veilig concept!” Lees hier meer: