Connect with us

Actueel

Bejaarde vrouw (87) wil met laatste geld kopje koffie betalen, wordt geweigerd: ”Alleen pin”

Janine, een 87-jarige gepensioneerde vrouw, heeft het financieel niet breed. Ze moet elke maand goed op haar centen letten om niet tekort te komen.

Vorige week wilde ze haar laatste geld gebruiken om een kop koffie te betalen in een lunchroom. Maar tot haar verbazing accepteerde de zaak alleen pinbetalingen.

Janine vertelde exclusief aan Trendnieuws wat er precies is voorgevallen. Ze legde uit: “Op mijn bankrekening staat vaak geen geld.

Mijn wekelijkse leefgeld is makkelijker te budgetteren als ik het wekelijks pin. Daardoor kan ik precies opzij leggen wat ik elke dag kan uitgeven om rond te komen.”

Toen ze de muntjes aan de medewerkster wilde geven, kreeg ze te horen dat cash niet werd geaccepteerd.

Hoewel het meisje achter de kassa zei dat het niet haar beslissing was, maar dat het een instructie van haar werkgever was, voelde Janine zich ontzettend beschaamd.

Ze wilde niet vertellen dat ze in armoede leeft en geen centjes op haar bankrekening heeft staan.

Het blijkt dat Janine niet de enige is die tegen dit probleem aanloopt. Uit onderzoek van Hart van Nederland blijkt dat steeds meer bedrijven ‘pin-only’ worden.

Ongeveer 6 procent van de bedrijven accepteert geen contant geld meer. Voor sommige ondernemingen is de reden om cash geld te vermijden het verkleinen van de kans op overvallen en het gemak van pinnen.

Rob van de Velde, eigenaar van restaurant Het Strandhuys in Vught, legt uit: “Met geen contant geld op voorraad, verklein je als onderneming de kans dat je wordt overvallen.

Daarnaast is pinnen eenvoudiger omdat je alleen maar een kaartje bij de pinautomaat hoeft te halen, terwijl je met contant geld alles moet berekenen.”

Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging Nederland vindt deze ontwikkeling echter zorgwekkend. Mensen die niet kunnen pinnen, worden hierdoor uitgesloten. Bovendien zijn banken ook geen voorstander van een cashloze samenleving.

Cash geld heeft verschillende voordelen, waaronder het behouden van een overzicht over uitgaven en het bevorderen van de circulatie van geld in de samenleving.

Ook is er bezorgdheid over het gebrek aan privacy wanneer overheid of banken inzicht krijgen in iemands betalingsverkeer.

Het probleem van ‘pin-only’ bedrijven heeft dus niet alleen impact op individuen zoals Janine, maar roept ook bredere maatschappelijke vraagstukken op over de rol van contant geld en de inclusiviteit van ons betalingssysteem.