Het is een vraag die al
seizoenen lang rondzingt onder kijkers van B&B Vol Liefde: krijgen de deelnemers
betaald voor hun deelname aan het populaire programma? Iris de
Jonge, die in een eerder seizoen meedeed, geeft daar nu een eerlijk
antwoord op in een interview met Veronica Superguide.
Kleine vergoeding voor het
verblijf
Volgens Iris krijgen de
deelnemers geen royaal bedrag overgemaakt voor hun verschijning op
televisie. Wel ontvangen ze een vergoeding voor het vrijmaken van
een slaapplaats voor de logerende kandidaten. Zelf stelde ze
destijds een appartement beschikbaar. Daar kreeg ze dus geld voor,
maar ze benadrukt dat het niet de werkelijke verhuurwaarde betrof. “Er wordt
verwacht dat je gewoon alles door laat lopen,” aldus Iris.
Publiciteit als belangrijkste
beloning
Hoewel er dus geen groot
geldbedrag tegenover staat, is er wel degelijk een waardevol
voordeel verbonden aan deelname: de enorme publiciteit. Voor veel
kandidaten is de tv-exposure hét lokmiddel. Hun B&B’s worden op
televisie immers uitgebreid in beeld gebracht, wat zorgt voor
directe bekendheid en soms zelfs een boost in boekingen.
Zelf opdraaien voor eten en
drinken
Wat veel kijkers zich niet
realiseren, is dat alle maaltijden, drankjes en gezellige
borrelmomenten ook uit eigen zak worden betaald. Iris vertelt dat
ze alles zelf moest regelen met de kandidaten. “Ik had de hele
koelkast van de mannen gevuld met alles voor ontbijt en
tussendoor,” vertelt ze. Daarmee kregen de tv-makers volgens haar
ook direct inzicht in de gulheid of zuinigheid van de deelnemers –
een karaktertest op beeld.
Luxe diners op eigen
kosten
Ook de uitbundige diners die
in de afleveringen te zien zijn, worden dus niet vergoed door de
programmamakers. Zo organiseert Jean-Paul in het huidige seizoen
regelmatig luxe oesteravonden, en zien we bij Petra sfeervolle
diners voorbijkomen. Allemaal gefinancierd door de kandidaten zelf.
Dat geeft een extra dimensie aan hun gastheerschap – en drukt
stevig op de portemonnee.
Twijfels over intenties
Bekende Nederlanders uitten
eerder al hun bedenkingen bij de ware intenties van de deelnemers.
Zo stelde zanger Frans Duijts in Story dat hij vermoedt dat de meesten meedoen voor de
promotie van hun bedrijf. “Of ze de liefde vinden? Geen idee. Maar
de reclame is in ieder geval binnen,” zei hij. Hij gaf toe het
programma nog nooit gezien te hebben, maar zijn indruk was
duidelijk.
“Liefde is mooi
meegenomen”
Ook Marijke Helwegen liet
zich kritisch uit. Volgens haar doen deelnemers vooral mee voor de
zichtbaarheid. “En als ze een partner vinden, is dat mooi
meegenomen. Maar echte liefde in zo’n korte tijd? Ik geloof er niet
in,” aldus Marijke. Tineke de Nooij sloot zich bij die mening aan.
“Ik vraag me soms af of mensen beseffen wat het betekent om op tv
te komen. Misschien willen ze gewoon beroemd worden.”
Meer dan alleen liefde
Voor Iris de Jonge bleef het
niet alleen bij bekendheid. Door haar aanstekelijke
“Yamas!”-uitspraak ontstond een TikTok-hype in Nederland. Ze
speelde daarna mee in een videoclip en lanceerde zelfs een eigen
kledinglijn met de bekende Griekse kreet. Hoewel de liefde bij haar
geen stand hield, bewees ze dat deelname aan B&B Vol Liefde ook deuren kan openen
buiten de liefde om – als je weet hoe je die publiciteit
benut.