Connect with us

algemeen

“Dochter van Matthijs van Nieuwkerk reageert emotioneel op aanhoudende kritiek”

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Jet van Nieuwkerk, dochter van Matthijs van Nieuwkerk en bekend van Instagram als zelfverklaard lifestylegoeroe, is in opspraak geraakt door de verkoop van opvallend dure sieraden. Wat begon als een gezellige community rondom haar merk Chouette, is uitgelopen op een regelrechte rel. Jet heeft inmiddels zelf toegegeven dat ze het verkeerd heeft ingeschat, maar de kritiek houdt aan.

Van relatable tot onbetaalbaar

Jet van Nieuwkerk bouwde haar online succes op relatability: ontbijten met havermout, zelfgebrande granola’s, matcha latte’s en schorten met een glimlach. Haar achterban voelde zich gezien in haar ogenschijnlijk gewone leven. Maar met de introductie van haar nieuwe sieradenlijn lijkt ze haar publiek te zijn kwijtgeraakt. Kettingen en ringen met prijzen tot bijna 2.700 euro veroorzaakten een golf van ongeloof en verontwaardiging.

Een ringetje van 2.694,95 euro

De meeste kritiek richt zich op een opvallend item: een ring met een smiley, volledig van goud, die Jet voor 2.694,95 euro aanbiedt via haar merk Chouette. Voor wie iets minder te besteden heeft, is er ook een vergulde versie voor 495 euro. Maar zelfs dat bedrag doet wenkbrauwen fronsen, zeker toen bleek dat een soortgelijk ringetje bij een andere webshop (Manique) slechts 45,95 euro kost.

Verbijstering bij volgers

De reacties onder haar social media-posts logen er niet om. “Ben ik hier nou voor gaan volgen?”, vraagt een fan zich af. “Van schort naar goudsmid in drie posts?” Anderen noemen haar nieuwe productlijn ‘krankzinnig duur’ en beschuldigen haar van het ‘uitmelken van haar achterban’. Wat Jet als een stijlvolle designkeuze ziet, komt bij velen over als geldklopperij.

Jet doet emotioneel haar verhaal

Jet heeft inmiddels zelf gereageerd via een video op Instagram. “Ik heb er wakker van gelegen,” zegt ze zichtbaar aangedaan. “Ik schrok van de heftigheid en neem het heel serieus.” Ze bedankt de mensen die wél een bestelling hebben geplaatst, maar erkent ook dat er veel kritiek was. “Dat komt echt binnen.”

Nieuwe plannen met andere prijscategorieën

Om de gemoederen wat te sussen, kondigt Jet aan dat er een nieuwe kerstshop aankomt met prijzen tussen de 20 en 100 euro. “Dat is echt een heel andere range,” benadrukt ze. Daarmee probeert ze de brug te slaan tussen haar luxelijn en de meer toegankelijke producten die haar achterban gewend is.

‘Misschien was het een te grote sprong’

Jet geeft ruiterlijk toe dat ze fouten heeft gemaakt. “Misschien had ik de prijs eerder moeten communiceren. Misschien was het gewoon een te grote sprong van een schort naar een gouden ring.” Toch blijft ze achter haar product staan: “De kwaliteit is waanzinnig, en de ambacht ook.”

Zichzelf verdedigen tegen beschuldigingen

Ze benadrukt dat het haar niet gaat om exclusiviteit of het ‘ogen uitsteken’. “Integendeel,” zegt ze. “Ik weet dat dit niet voor iedereen betaalbaar is, maar ik wil gewoon hele mooie dingen maken.” Haar verdediging lijkt oprecht, maar komt niet bij iedereen aan. De kloof tussen intentie en interpretatie blijkt groot.

Online afrekencultuur

Op X (voorheen Twitter) wordt Jet intussen neergesabeld. Bekende influencer MiesBee noemt haar “een geldgraaiend leeghoofd” en “vreselijke nepobaby”. Andere gebruikers vinden het misleidend dat Jet een sieradenlijn presenteert alsof het gaat om leuke hebbedingetjes, terwijl de prijzen astronomisch zijn. “Dit is gewoon bedrog,” concludeert één van de volgers.

Vertrouwen herstellen wordt lastig

Jet van Nieuwkerk staat voor een flinke uitdaging: het vertrouwen van haar achterban terugwinnen. De ambitie om stijlvol design en lifestyle te combineren is duidelijk, maar de manier waarop ze haar sieradenlijn heeft geïntroduceerd, blijkt in elk geval een pijnlijke les in verwachtingsmanagement. Of haar volgers haar deze misstap vergeven, zal de komende maanden moeten blijken.