Connect with us

algemeen

Deze luchtvaartmaatschappij komt met staanplaatsen: ´Zo wordt vliegen wel heel goedkoop!´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Vanaf 2026 gaat een budgetluchtvaartmaatschappij letterlijk en figuurlijk een stap verder: op korte vluchten zullen passagiers kunnen kiezen voor een staanplaats. Met deze omstreden stap wil de maatschappij besparen op kosten, meer passagiers vervoeren en daarmee de prijzen verlagen. Maar niet iedereen is enthousiast over het plan.

De Skyrider 2.0: staan maar niet helemaal

Het nieuwe stoelsysteem heet de Skyrider 2.0 en is geen klassieke zitplaats. In plaats daarvan leunen passagiers in een halfstaande houding tegen een smalle steun. De rug wordt wel ondersteund, maar het comfort is beperkt. Door deze constructie kunnen er tot 20% meer passagiers in een toestel worden geplaatst. Voor de luchtvaartmaatschappij betekent dat: meer inkomsten, lagere tarieven en een betere benutting van de cabine.

Alleen voor korte vluchten

De staanplaatsen zijn alleen bedoeld voor korte vluchten van maximaal twee uur, zoals van Amsterdam naar Berlijn of van Londen naar Parijs. Volgens de luchtvaartmaatschappij zijn deze vluchten ideaal voor deze nieuwe formule. Passagiers besparen tientallen euro’s op een retourtje, mits ze bereid zijn een zitplaats op te geven.

Voorstanders: praktisch en betaalbaar

Sommige reizigers vinden het juist een slimme zet. Vooral jongere reizigers en backpackers noemen het een prima oplossing voor korte trajecten. “Als ik daarmee voor 19 euro naar Berlijn kan vliegen, prima,” aldus een enthousiaste reiziger op sociale media. Voor deze groep is prijs belangrijker dan comfort, en staan is voor hen geen groot bezwaar.

Tegenstanders: oncomfortabel en oneerlijk

De kritiek is echter niet mals. Veel mensen maken zich zorgen over comfort en veiligheid, zeker voor ouderen, mensen met rugklachten of andere medische beperkingen. Sommigen noemen het voorstel zelfs “onmenselijk” en wijzen erop dat vliegen al steeds krapper en onpersoonlijker wordt. Anderen waarschuwen voor ongelijke behandeling: wie meer betaalt, zit. Wie minder betaalt, moet staan.

Veiligheidsvragen blijven onbeantwoord

Er zijn ook vragen over de veiligheid. Hoe functioneren de Skyrider-stoelen bij turbulentie of een noodlanding? Voldoen ze aan internationale luchtvaartnormen? Tot nu toe zijn de officiële luchtvaartautoriteiten nog terughoudend. De nieuwe stoelen worden momenteel getest en moeten nog volledig worden goedgekeurd voordat ze echt in gebruik mogen worden genomen.

Wordt dit de toekomst van vliegen?

Of deze innovatie navolging krijgt, hangt af van de publieke acceptatie. Budgetmaatschappijen willen goedkoper kunnen opereren en blijven zoeken naar manieren om meer winst te behalen in een concurrerende markt. Als passagiers staan accepteren in ruil voor lagere ticketprijzen, zouden andere prijsvechters snel kunnen volgen. Maar als de weerstand te groot blijft, kan het idee net zo snel verdwijnen als het is opgekomen.

De balans tussen prijs en waardigheid

De introductie van staanplaatsen zet de discussie over waardigheid in de luchtvaart op scherp. Moet alles wijken voor efficiëntie en winst? Of moeten comfort en gelijkwaardigheid juist beschermd worden, ook bij budgetmaatschappijen? Eén ding is zeker: deze nieuwe manier van vliegen zorgt voor debat, en de luchtvaartindustrie kijkt gespannen mee.