Connect with us

algemeen

Vrouwen woedend om seksistische Moederdag-advertenties Kruidvat: ´Niet meer van deze tijd´

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De nieuwe Moederdag-folder van Kruidvat heeft tot flink wat opschudding geleid. De drogisterijketen prijst daarin sieraden, parfum én wasmiddel aan als ‘de allermooiste cadeaus voor mama’. Hoewel de bedoeling vermoedelijk onschuldig was, valt vooral de suggestie van wasmiddel als geschenk bijzonder slecht bij veel vrouwen. Op sociale media regent het reacties vol verontwaardiging.

Moederdagcadeaus of ouderwetse clichés?

Moederdag valt dit jaar op 11 mei, en veel winkels springen daar ruim van tevoren op in. Zo ook Kruidvat, dat met een kleurrijke folder verschillende aanbiedingen presenteerde. Parfum, douchegel en sieraden worden als gebruikelijke cadeaus aangeprezen, maar de toevoeging van een fles wasmiddel heeft een storm aan kritiek ontketend. Veel vrouwen voelen zich teruggezet in de tijd.

Social media ontploft van woede

Op platforms als LinkedIn en Threads uiten mensen massaal hun ongenoegen. De folder wordt bestempeld als “seksistisch”, “ouderwets” en “vernederend”. Een moeder schreef dat het lijkt alsof we zijn blijven steken in 1953. De suggestie dat een vrouw blij zou worden van een schoonmaakproduct als Moederdagcadeau, roept verbazing en ergernis op, vooral in een tijd waarin gelijkwaardigheid juist steeds meer aandacht krijgt.

Vrouwenorganisaties spreken zich fel uit

De Nederlandse Vrouwen Raad noemt de actie van Kruidvat “volledig misplaatst”. Bestuurslid Artemis Westenberg reageerde geschokt en hoopte eerst nog dat het om een grap ging. Volgens haar bevestigt de folder precies het achterhaalde beeld van vrouwen als huishoudelijk verantwoordelijk. Ook WOMEN Inc. sluit zich aan bij de kritiek en benadrukt dat zulke stereotypen schadelijk zijn voor de beeldvorming over vrouwen.

Hardnekkige rolpatronen blijven bestaan

Volgens WOMEN Inc. is het nog altijd een probleem dat vrouwen in reclame-uitingen vaak worden neergezet als de zorgende moeder of huisvrouw. Door wasmiddel als cadeau voor Moederdag te promoten, voedt Kruidvat volgens hen dat stereotype. Zulke beelden kunnen invloed hebben op hoe vrouwen zichzelf zien, maar ook op hoe anderen met hen omgaan.

Imagoschade voor Kruidvat

Retailexpert Paul Moers noemt de actie een strategische misser. “Moederdag is commercieel van groot belang, en dan moet je extra goed letten op hoe je communiceert. Dit is ouderwets en onhandig.” Volgens hem heeft Kruidvat de tijdgeest niet aangevoeld. In een tijd waarin gelijkheid centraal staat, kunnen dit soort misstappen serieuze reputatieschade opleveren.

Kruidvat reageert op de ophef

Inmiddels heeft Kruidvat zelf gereageerd op de commotie. Een woordvoerder benadrukt dat het niet de bedoeling was om vrouwen te beledigen. “De aanbieding van het wasmiddel had niet op de Moederdag-pagina mogen staan. Dat is een ongelukkige fout.” Het bedrijf belooft de interne processen aan te passen om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Wanneer is het wél een goed cadeau?

De Kruidvat-folder toont aan hoe gevoelig marketing rond Moederdag kan zijn. Wat bedoeld was als onschuldige actie, leidde tot een stevige maatschappelijke discussie. De boodschap is duidelijk: Moederdag is geen schoonmaakdag, en vrouwen verdienen meer dan een fles wasmiddel om hun waarde te onderstrepen.