Actueel
Klanten zijn woest: ‘Albert Heijn doet contant geld in de ban!’
Het gebruik van contant geld neemt gestaag af en wordt in toenemende mate minder populair bij winkeliers.
Albert Heijn zal aan het einde van deze maand stoppen met het
uitbetalen van koopzegels in contanten.
Vanaf november is het alleen nog mogelijk om het gespaarde
bedrag van je boodschappen af te trekken of op je rekening te laten
bijschrijven via het ‘retourpinnen’.
De koopzegels van Albert Heijn bestaan al sinds 1955, en in 2021
heeft de winkel al afscheid genomen van de traditionele plakboekjes
voor spaarzegels. Sinds 2021 is het sparen van zegels volledig
gedigitaliseerd.
Met name ouderen maken gebruik van deze spaarzegels, en juist
deze groep is minder vertrouwd met het gebruik van pinpassen en
geeft nog steeds de voorkeur aan contant geld.
De supermarktketen geeft aan dat deze nieuwe uitbetalingsmethode
eenvoudiger en veiliger is.
Albert Heijn zet contant geld in de ban!
Albert Heijn is niet het eerste bedrijf dat de acceptatie van
contant geld beperkt. Eerder dit jaar heeft Avonturenpark
Hellendoorn het gebruik van contant geld in het park ook al
stopgezet.
Veel mensen maken zich zorgen over deze ontwikkelingen: “Gaat
Albert Heijn nu ook al bepalen of ik contant geld in mijn
portemonnee mag hebben?” en “Het is vooral zorgwekkend dat een
wettig betaalmiddel steeds vaker geweigerd wordt.
Alles moet digitaal zodat alles gecontroleerd kan worden… Ik ben
ook gestopt met het sparen van zegels toen ze digitaal werden.
Ik weiger ook om bij een pinautomaat te betalen! Er verdwijnen
zoveel banen doordat alles via zelfscanning moet verlopen…
Slechte ontwikkeling van Albert Heijn!!” wordt er gezegd. Toch
zijn er ook voorstanders: “Ik lees veel kritiek, maar het is toch
ideaal om het meteen op je rekening te krijgen?
De winkel heeft dan minder contant geld in de kassa. Ik hoef er
niet mee over straat. Een veilig concept!” Lees hier meer: