Actueel
TUI weigert een autistische vrouw op terugvlucht en laat haar gewoon achter
Een vrouw met aut!sme uit het Verenigd Koninkrijk werd door de luchtvaartmaatschappij TUI geweigerd op haar terugvlucht van Jamaica naar Londen. Victoria Devorie beweert ten 0nrechte op de zw*rte lijst te zijn gezet en is diep geraakt door deze ervaring.
Victoria, 44 jaar oud, probeerde in te checken voor haar reis
terug naar huis vanuit Jamaica. Toen dit niet lukte, nam ze contact
op met de klantenservice van TUI. Zij verzekerden haar dat alles in
orde was en dat ze naar de luchthaven kon gaan om daar in te
checken.
Echter, bij de incheckbalie kreeg Victoria een brief overhandigd
waarin stond dat ze op de zwarte lijst stond. Dit was het gevolg
van haar vermeende “gedrag” tijdens de heenvlucht van London
Gatwick naar Montego Bay.
Victoria legde uit dat tijdens de heenvlucht haar voet in de
keukenruimte, waar passagiers niet toegestaan zijn,
terechtkwam.
Dit deed ze om ruimte te maken voor een andere passagier terwijl
ze wachtte om naar het toilet te gaan.
Hoewel de bemanning voor het opstijgen duidelijk had aangegeven
dat de keukenruimte niet toegankelijk was voor passagiers, werd
Victoria op een manier aangesproken die ze beschreef als
“ber!spend, als een kind”.
Vanwege haar aut!sme raakte Victoria in paniek en bood ze haar
excuses aan aan de steward.
Ze vertelde hem: “Het spijt me ontzettend, ik ken de regels,
maar ik maak plaats voor een passagier. Je hoeft niet tegen me te
praten alsof ik een klein kind ben.” Ondanks haar
verontsch*ldigingen werd ze “uitgesch0lden” door de steward,
volgens Victoria.
Toen Victoria de naam van de steward wilde weten en naar voren
liep, beweerde de steward dat ze nog steeds in de keukenruimte
stond.
Ze probeerde hem te vertellen dat ze niet opzettelijk de
keukenruimte was binnengegaan en bood nogmaals haar excuses aan.
Hierop begon de steward tegen haar te schre*uwen, waardoor Victoria
in tranen was en overstuur raakte.
Bij haar terugvlucht kreeg Victoria een brief waarin stond dat
ze als “risic0passagier” werd beschouwd en op de zw*rte lijst was
geplaatst.
In de brief werd vermeld dat ze ‘dr0nken’ was en ruz!e had
gemaakt met de bemanning. Victoria voelde zich gesch0kt door deze
beschuld!gingen en noemde ze “leugens”.
TUI weigerde Victoria mee te nemen op haar terugvlucht en liet
haar achter op de luchthaven. Haar man mocht echter wel instappen
en vertrok zonder haar.
Victoria bracht negen uur huilend door op de luchthaven, zonder
toegang tot haar telefoon of oplader, wat haar angstig en kwetsbaar
maakte.
Uiteindelijk boekte Victoria een vlucht met Virgin Atlantic, die
haar ongeveer 2.300 euro kostte. Ze is diep geraakt door deze
ervaring en heeft sindsdien last van slapeloze nachten en zware
pan!ekaanv*llen.
In reactie hierop heeft TUI beweerd dat Victoria bij het boeken
van de vlucht niet heeft aangegeven dat ze autisme heeft. De
luchtvaartmaatschappij weigert ook compensatie te bieden, en
benadrukt dat het handhaven van de veiligheid van passagiers en
personeel hun hoogste prioriteit is.