Actueel
Bejaarde vrouw (87) wil met laatste geld kopje koffie betalen, wordt geweigerd: ”Alleen pin”
Janine, een 87-jarige gepensioneerde vrouw, heeft het financieel niet breed. Ze moet elke maand goed op haar centen letten om niet tekort te komen.
Vorige week wilde ze haar laatste geld gebruiken om een kop
koffie te betalen in een lunchroom. Maar tot haar verbazing
accepteerde de zaak alleen pinbetalingen.
Janine vertelde exclusief aan Trendnieuws wat er precies is
voorgevallen. Ze legde uit: “Op mijn bankrekening staat vaak geen
geld.
Mijn wekelijkse leefgeld is makkelijker te budgetteren als ik
het wekelijks pin. Daardoor kan ik precies opzij leggen wat ik elke
dag kan uitgeven om rond te komen.”
Toen ze de muntjes aan de medewerkster wilde geven, kreeg ze te
horen dat cash niet werd geaccepteerd.
Hoewel het meisje achter de kassa zei dat het niet haar
beslissing was, maar dat het een instructie van haar werkgever was,
voelde Janine zich ontzettend beschaamd.
Ze wilde niet vertellen dat ze in armoede leeft en geen centjes
op haar bankrekening heeft staan.
Het blijkt dat Janine niet de enige is die tegen dit probleem
aanloopt. Uit onderzoek van Hart van Nederland blijkt dat steeds
meer bedrijven ‘pin-only’ worden.
Ongeveer 6 procent van de bedrijven accepteert geen contant geld
meer. Voor sommige ondernemingen is de reden om cash geld te
vermijden het verkleinen van de kans op overvallen en het gemak van
pinnen.
Rob van de Velde, eigenaar van restaurant Het Strandhuys in
Vught, legt uit: “Met geen contant geld op voorraad, verklein je
als onderneming de kans dat je wordt overvallen.
Daarnaast is pinnen eenvoudiger omdat je alleen maar een kaartje
bij de pinautomaat hoeft te halen, terwijl je met contant geld
alles moet berekenen.”
Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging Nederland vindt deze
ontwikkeling echter zorgwekkend. Mensen die niet kunnen pinnen,
worden hierdoor uitgesloten. Bovendien zijn banken ook geen
voorstander van een cashloze samenleving.
Cash geld heeft verschillende voordelen, waaronder het behouden
van een overzicht over uitgaven en het bevorderen van de circulatie
van geld in de samenleving.
Ook is er bezorgdheid over het gebrek aan privacy wanneer
overheid of banken inzicht krijgen in iemands betalingsverkeer.
Het probleem van ‘pin-only’ bedrijven heeft dus niet alleen
impact op individuen zoals Janine, maar roept ook bredere
maatschappelijke vraagstukken op over de rol van contant geld en de
inclusiviteit van ons betalingssysteem.